Løs knæskal hos hund (Patellaluksation)

Patellaluksation (løs knæskal)

Patellaluksation (løs knæskal) kan være en smertefuld lidelse hos hunde og katte og kræver ofte operation. En patellaluksation kan være medial (indvendig) eller lateral (udvendig), og kan opstå hos alle hunderacer og størrelse. Mest hyppigt ses løs knæskal hos mindre hunderacer, som eksempelvis bomuldshunde, pomaranian, yorkshire terrier og chihuahua, men gravhunde, labrador og hyrdehunde kan også have løse knæskaller.

Patellaluksation (løs knæskal) kan opdeles i 2 kategorier

Akut

• Ved akut opstået patellaluksation kan der være opstået skade på det ledbånd, der holder knæskallen på plads. Det kan opstå som følge af traume (trafikuheld, sportsskader eller fald fra højder).

Udviklingsforstyrelse

• De fleste tilfælde af patellaluksation (løs knæskal) er udviklingsforstyrrelser. Det skyldes ofte en fejlvinkling af skinnebenet hvorpå knæskallen hæfter, eller en fejludvikling af lårbenet. Begynder knæskallen først at ligge uden for sin normale plads, vil den sulcus (fure) som knæskallen bevæger sig i, ikke udvikles korrekt, og det medfører en løs knæskal.

Symptomerne på løs knæskal.

Det mest almindelige symptom på løs knæskal er at hunden går gadedrenge hop”. Når knæskallen ikke er på sin korrekte plads, vil hunden lave et ekstra hop for at knæskallen tilbage på sin normale plads. Nogle hunde vil vise nedsat aktivitet og halthed

Grader af patellaluksation

Graden af patellaluksation vurderes på baggrund af en klinisk undersøgelse og inddeles efter følgende skala:

Grad 0: Knæskallen kan ikke lukseres uden for kanten af furen uanset bagbensposition.

Grad 1: Knæskallen kan lukseres ud af furen, men vender spontant tilbage til normal position, når presset på den lettes.

Grad 2: Knæskallen kan lukseres fuldstændigt, men manipulation (bøj eller stræk) af bagbenet får den til at vende tilbage til normal position.

Grad 3: Knæskallen befinder sig (mindst en gang) spontant lukseret hos hunden i stående position, eller er permanent lukseret, men kan vende tilbage til normal position ved pres på skallen og/eller manipulation af bagbenet.

Grad 4: Knæskallen er permanent lukseret og kan ikke vende tilbage til normal position

Har hunde med løse knæskaller ondt og skal de opereres?

Ikke alle hunde med løseknæskaller har ondt. Hvorvidt patellaluksation er årsag til smerte afhænger af graden af løshed, og eventuelle bruskskader i knæet. Derfor er det heller ikke alle hunde der bør opereres på trods af løse knæskaller. Hvorvidt hunden bør opereres, afgøres ved en grundig vurdering hos en erfaren kirurg.

Unge hunde med løseknæskaller bør hurtigst muligt tilses og vurderes, da ubehandlede løse knæskaller hos hvalpe kan føre til fejludvikling af hele bagbenet.

Hvad er prognose efter operation?

Prognosen efter operation for løse knæskaller er generelt god – særligt for hunde der vurderes og opereres før der opstår bruskskader i knæet.